• Od: ZázrakyVědy.cz

    Z kategorie: ZAJÍMAVOSTI

    Publikováno: 8. 04. 2018 | 11:40

Uber chce do samořiditelných aut vložit zábavnou virtuální realitu, má to rizika, varují experti

Doba, kdy se budou automobily řídit samy, se nezadržitelně blíží. Společnost Uber se na tuto situaci připravuje už dnes a vymýšlí, jak zabavit zákazníky, kteří budou v takových automobilech jezdit. Nechala si proto patentovat hned dvě novinky ze světa virtuální reality.

Virtual Reality Experience for A Vehicle, jak se shodně oba patenty jmenují, byly vyvíjeny od roku 2016 a v únoru jim dal americký Patentovací úřad razítko. V čem přesně novinky spočívají, ale Uber přesně nespecifikoval. „Lidé jezdí každý den z místa na místo stejnou trasou a přemýšlejí o tom, jak tento čas využít k něčemu užitečnějšímu, než jen koukání z okna,“ stojí mimo jiné v prospektu k patentu.

Zatím ovšem ani není jasné, jestli budou pasažéři s virtuální realitou propojeni například sluchátky, speciálními brýlemi nebo jak vlastně bude virtuální realita s pasažéry komunikovat. Celý koncept Uberu je zatím zahalen tajemstvím a neví se o něm prakticky nic. Všechny informace o něm jsou pouhé dohady.


Profesor Joseph Gabbard upozorňuje na jednu zásadní věc v celém konceptu. Pokud totiž bude mít pasažér kolem sebe vizuální vjemy, které nebudou odpovídat tomu, co zažívá jeho tělo, může u něj dojít k tzv. kinetózy nebo také nemoci z pohybu. Ta se může projevovat nevolností a zvracením, jak to ostatně mnozí z nás znají třeba z dálkových výletů autobusem. Tělo registruje pohyb zatímco oči sledují televizi nebo mobil. To je přesně ten případ, kdy kinetóza může člověka zle potrápit. V případě virtuální reality Uberu to může být podle Gabbarda ještě horší. Firmu by mohlo velmi poškodit, pokud by se provalilo, že virtuální realita v jejich vozech způsobuje nemoc z pohybu.

Další otázkou je, jak by to bylo například s bezpečností zavazadel. Pokud by se člověk jedoucí ve voze oddával virtuální realitě, někdo jiný by mu mohl sebrat zavazadla, na která by dotyčný v danou chvíli pochopitelně neviděl. Uber slibuje, že tato věc je vyřešena, protože i ve virtuální realitě prý dotyčný pasažér uvidí všechny ostatní pasažéry nebo lidi na palubě a bude tak vědět, co přesně dělají a zda mu náhodou nekradou třeba tašku.


Gabbard přesto trvá na tom, že zapojení virtuální reality do systému samořiditelných aut představuje riziko. „Budeme pendlovat sem a tam s nasazenými virtuálními brýlemi, abychom se díky nim dostali někam jinam. Je tu nebezpečí, že ztratíme sociální kontakt ve světě, který bude vypadat takhle,“ říká Gabbard. Pravdou je, že sedět v autě, které řídí automat a ani nevidět, kde se zrovna nacházím, rozhodně nemusí být jen příjemný zážitek.

DALŠÍ ČLÁNEK: