• Od: ZázrakyVědy.cz

    Z kategorie: ANALÝZY

    Publikováno: 19. 10. 2018 | 10:54

Vědecký tým z Brisbane ověřoval ve své studii, jak moc lidé čtou informace na obalech

Čtveřice autorů z queenslandské Technické univerzity se ve své studii zaměřila na problematiku informací na obalech produktů. Jak moc se lidé zajímají o tyto informace a čtou je vůbec, nebo je třeba něco zásadního změnit?

Althea Blackerová, Rafael Gomez, Vesna Popovicová a Helen Thompsonová jsou autoři studie nazvané Život je příliš krátký na čtení informací na obalech (Life is too short to read RTFM). Realizovali na toto téma dva výzkumy, jeden kvantitativní a jeden longitudinální kvalitativní.

Vědecká studie vychází z dat sebraných dat z několika předešlých výzkumů. Výsledný obrázek je celkem jasný. Informace na obalech čte podrobně jen asi 25 procent lidí. Převažují mezi nimi muži a starší lidé. Naopak mladší ročníky se čtením obalů příliš nezabývají. Zajímavé také je, že vzdělanější lidé čtou obaly méně než lidé s nižším vzděláním.

Pro některé z lidí představuje čtení informací na obalech nepříjemný zážitek a nemají dobré pocity z toho, co se dočítají například o složení potravin. Co je ale nejzásadnější, lidé obecně přestávají informace číst. Nejen informace na obalech potravin a produktů, ale i různé příbalové letáky a listy vložené do krabic elektroniky a spotřebičů. Ty totiž podle studie neodpovídají 21. století. Texty a způsob podání informací je spíše tradiční, zahlcuje čtenáře nepodstatnými informacemi a nebere v úvahu jeho skutečné potřeby a zájmy. Autoři proto navrhují zamyslet se komplexně nad tím, jak budou v následujících letech tyto informace spotřebitelům předkládány a jaké informace jsou vlastně potřebné. Lidé jsou navíc stále více zvyklí používat daný produkt bez toho, aniž by si přečetli návod k jeho použití. Stále více lidí v těchto případech postupuje intuitivně a manuál v podstatě nepotřebuje.

Závěr studie zní tedy jasně: Je potřeba přehodnotit celou filozofii a způsob, jakým výrobci a producenti komunikují se svými zákazníky a jaké jim přinášejí informace. Je nutné zapojit nové technologie, internet, chytré telefony případně jiná média k tomu, aby se potřebné informace dostaly ke spotřebitelům a nebylo pro ně ztrátou času je číst.

DALŠÍ ČLÁNEK: